زودپز | کاربرد زودپز


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

زودپز

می توانید غذا را در ظرف دربسته و تحت فشار که زودپز می گویند بپزید. این روش سرعت پخت و پز را افزایش می دهد و ویتامین ها را بهتر در غذا ذخیره می کند.

بدنه زودپز از فولاد ضد زنگ یا آلیاژ آلومینیوم ساخته شده است. روکش این دستگاه دارای سوپاپ اطمینان نیز می باشد. هنگامی که فشار بخار آب به حدی می رسد که ظرف نمی تواند آن را تحمل کند، این دریچه باز می شود تا بخار آب خارج شود.

در محل اتصال کلاهک به محفظه، حلقه های لاستیکی برای جلوگیری از انتشار بخار آب وجود دارد.

مخترع زودپز یک فیزیکدان فرانسوی دنیس پاپن بود که این نوع دیگ را در سال 1679 اختراع کرد. اولین زودپز آلومینیومی در سال 1915 ساخته شد و در سال 1937 فردی به نام آلفرد فیشر یک زودپز کوچک را برای استفاده در آشپزخانه های مدرن معرفی کرد.

پختن مواد غذایی ممکن است در یک ظرف در بسته و تحت فشار به نام زودپز (به انگلیسی: Quick cooker) انجام شود. این روش، سرعت پخت را افزایش می‌دهد.

زودپز

کارکرد زودپز

زودپزها بهترین روش برای پخت انواع گوشت و سبزیجات در کمترین زمان هستند. فقط زودپز را با آب پر کنید و مواد را داخل آن بریزید و بگذارید بپزد.

پس از پخت، بخار از دریچه خارج شده و غذا آماده است. مصرف برق زودپز بسیار کم است و می توانید خیلی سریعتر از گاز یا فر پخت کنید.

هر مایع در دمای مشخصی شروع به جوشیدن می کند و این دما که به نقطه جوش معروف است برای آب 100 درجه سانتی گراد است. اما نقطه جوش مایعات با افزایش فشار افزایش و با کاهش فشار کاهش می یابد و در واقع کارایی اصلی زودپز به دلیل همین خاصیت مایعات است.

وقتی غذا را در ظرف آب قرار می دهیم و شروع به گرم کردن می کنیم، آب شروع به جوشیدن و تبخیر می کند.

بخار آب به تدریج در داخل مخزن  افزایش می یابد و فشار در مخزن افزایش می یابد. بدین ترتیب نقطه جوش آب با افزایش فشار افزایش می یابد و به 130 درجه سانتیگراد می رسد.

بنابراین اگر با این مورد مشکلی پیش بیاید، نیاز به عیب یابی یا تعمیرات زودپز خود خواهید داشت.

مزایای زودپز

مزیت اصلی - سرعت بالای آماده سازی. در مقایسه با روش های دیگر (خورش یا پختن در یک تابه معمولی) زودپز 1.5 تا 2 برابر سریعتر از پس پخت بر می آید.

در نتیجه انرژی (گاز) بسیار کمتری مصرف می شود. پس انداز می تواند به پنجاه و حتی هفتاد درصد برسد. علاوه بر این، طعم و عطر طبیعی سبزیجات با استفاده از مقدار کمی آب کاملاً حفظ می شود.

در زودپز می توانید بسیاری از محصولات مفید مورد نیاز برای منوی روزانه کل خانواده را تهیه کنید: سوپ، آبگوشت، خورش سبزیجات، پوره نخود فرنگی، نخود فرنگی، مرغ، فرنی.

برنامه هایی در لوازم برقی وجود دارد که به شما امکان می دهد برخی از ظروف را بدون دخالت شما در نزدیکترین ثانیه بپزید.

چنین وسایل معجزه آسایی "روشن و فراموش کن" نامیده می شود، آنها برای افراد مسن ضروری هستند.

در صورتی که این وسیله دچار مشکلی شود، نیاز به تعمیر زودپز خود پیدا می کنید. برای تعمیرات خود می توانید به سایت دو سوت تعمیر مراجعه کنید. 

زودپز برقی در منزل کاملا ایمن بوده و ترسی از نشت گاز و انفجار و یا مسمومیت غذایی به دلیل احتراق ناقص و عدم تهویه مناسب در آشپزخانه ندارند.

عملکرد شروع تاخیری به شما امکان می دهد بدون اتلاف وقت یک صبحانه گرم، کامل و سالم دریافت کنید، تکنسین همه چیز را برای شما انجام خواهد داد.




:: بازدید از این مطلب : 1736
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
ن : ولی غلامی
ت : پنج شنبه 7 بهمن 1400
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


(function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBefore(a,m) })(window,document,'script','//www.google-analytics.com/analytics.js','ga'); ga('create', 'UA-52170159-2', 'auto'); ga('send', 'pageview');